2011. augusztus 18., csütörtök

Erdei Tábor Vinyén Öko programokkal

8-16 éves korosztálynak aktív ökotábort szervezünk Vinyén 5 nap, 4 éjszaka 14.000 Ft/fő mely tartalmazza a szállást, napi háromszori étkezést, ágyneműhasználatot.


v á l a s z t h a t ó   p r o g r a m o k :


- Cuhai tanösvény vezetett túra 500 Ft/fő
- Megújuló energiák –napkollektor, napelem, szélkerék 500 Ft/fő
- Környezettudatos szemlélet – hulladékgyűjtés-, újrahasznosítás 400 Ft/fő
-„Amit eszel, azzá leszel”- egészséges táplálkozás- adalékmentes ételek készítése 600 Ft/fő
- Mozgásterápia – egészségünk érdekében 500 Ft/fő
- Kézműves foglalkozások 800 Ft/fő
- Lovaglás 500 Ft/fő
- Íjászat 500 Ft/fő
- Méhészeti bemutató – mézkóstoló 500 Ft/fő
- Gyógynövénytúra – gyógynövénygyűjtés, gyógytea, gyógynövényes süti készítés 400 Ft/fő
- Túravezetés- Cseszneki vár, kívánságteljesítő Likas kő 500 Ft/fő




TURNUSINDÍTÁS FOLYAMATOSAN
(min. 20 fős csoportok esetén, hétfőtől csütörtökig)
2 fő kísérő pedagógus szállását és ellátását ingyen biztosítjuk!
Érdeklődés/jelentkezés: +3630-3253520,+3620-5810700
Hosszú Ház Turistaszálló, Vinye
www.hosszuhaz.hu
info@hosszuhaz.hu

Konferencia - Tanító Tér - Oktatási épületek infrastruktúrája: fenntarthatóság és más minőségi kritériumok

Mit üzennek az oktatási épületek a jövő nemzedékeknek? Hogyan állíthatók a terek a nevelő-oktató munka szolgálatába? Hogyan segíti az épület kialakítása a különböző csoportok, köztük a cigány tanulók bevonását a tanulási folyamatba? Hol a helye az épületben a tanulónak, a pedagógusnak – és a szülőknek? Hogyan tervezhetők fenntartható épületek? Hogyan segíthet az épület a település közösség-formálásában? Hogyan tehető minden értelemben hatékonnyá az épület kialakítására, felújítására tett beruházás?

A minőségi épület a minőségi oktatást szolgálja: felelősségünk van abban, hogy az oktatási épületek a jövőre, a felelős állampolgári magatartásra, a hagyományok és a tudás értékének tiszteletére neveljenek. Egy sikeresen kialakított épület évtizedekre meghatározhatja annak a településnek (településrésznek) az életét, amelynek lakóit befogadja. Ilyen épületek akkor hozhatók létre, ha a tervezésben részt vesznek a leendő felhasználók és a hozzájuk kapcsolódó érdekcsoportok – és maga a folyamat az építész, a kivitelezők, a pedagógus és pszichológus szakemberek együtt-gondolkodásának eredményeként valósul meg.
A Tanító Terek olyan hazai jó gyakorlatok, amelyek nemzetközi kontextusban is minta értékűek. Konferenciánkon ilyen tapasztalatok megismertetése mellett bemutatjuk azt a minőségi kritériumrendszert, amelyet hazai és nemzetközi jó gyakorlatok és a szakirodalom tanulmányozásával állítottunk fel – emellett betekintést nyújtunk a különböző kapcsolódó szakterületek képviselőinek közös munkájával létrejött oktatáspolitikai ajánlásokba és jó gyakorlat gyűjteménybe is.
A konferenciára szeretettel várunk építészeket, tájépítészeket, oktatáspolitikai szakértőket, pedagógusokat, intézményvezetőket, az oktatási intézmények fenntartóinak képviselőit, környezetpszichológus, környezeti kommunikációs szakembereket, egyetemi hallgatókat – valamint a kapcsolódó érdekcsoportok képviselőit: tanulókat, szülőket, civil szervezeteket.


A konferencia helyszíne: Budapesti Olasz Kultúrintézet, Budapest, Bródy S. u. 5-7.
A konferencia ideje: 2011. szeptember 30. 10.00 – 16.30
Előzetes regisztráció és a csatolt jelentkezési lap: 
http://tamop311.ofi.hu/rendezvenyek/konferencia-tanito-ter  
Jelentkezési határidő: 2011. szeptember 12. 
A szervezők a jelentkezőket a regisztrációk sorrendjében fogadják, a sikeres regisztrációról e-mailben értesítést küldenek.

Akkreditált pedagógus továbbképzést indít a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság


Örömmel értesítjük az érdeklődő pedagógusokat, hogy 2011. szeptember 15-16-17-én és 09.30-10.01-én 30 órás továbbképzést indítunk. A képzés főként terepi alkalmakból áll, előképzettséget nem igényel és bármely szakos pedagógusokat várunk, akik elhivatottak a környezeti nevelés terén. Olyan módszertani fogásokat tanítunk meg, amelyek hozzásegítenek egy környezeti nevelési program összeállításához és annak élményszerű megtartásához. Részvételi díj: 39.600Ft. Ez tartalmazza a kiadványokat, belépőket, az ebédeket és a helyszínekre történő szállítást, de nem tartalmazza a többi étkezést és a szállás költségeket, valamint a Budapesten belüli BKV költségeket.

A program címe: „A környezeti nevelés megvalósítása terepi körülmények között a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság lehetőségeit felhasználva”
Jelentkezés, információ: www.dinpi.hu oldalról jelentkezési lap letölthető.

A programok reggel 9 órakor kezdődnek, Budapestről indulás reggel 8 órakor. 
Érkezés: 17-18órakor

Rövid tartalmi ízelítő:


Szeptember 15. csütörtök: 
Helyszínek: Budapest, Szemlő-hegyi-, Pál-völgyi- és Mátyás-hegyi barlangok.

1. Elméleti ismeretek (előadások)
1.1 Környezeti nevelési program az iskolákban
1.2 Környezeti nevelési program gyakorlati megvalósítása
1.3 A Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság által nyújtott lehetőségek a környezeti nevelési program gyakorlati megvalósításához
1.4. Természetvédelmi alapismeretek
EBÉD
2. A mészkő geológiai jellemzői
2.1 Felszíni és felszín alatti karsztformakincs
Barlangi kirándulás: (felszerelést biztosítunk)

Szeptember 16. péntek (indulás Bp.-ről)
Helyszínek: Ócsai Tájvédelmi Körzet, Tájház, Turján Ház, Árpád-kori Református templom


Délelőtt kirándulás az ócsai égeres láperdőben:
A vizes élőhelyek ökológiája, a szukcesszió, defláció és az erózió fogalma, lápok kialakulása, tőzeg képződés. A tőzeglápi növényzet jellegzetességei, ritkaságok. Természetvédelmi kezelés, kaszálás, legeltetés. Az Ócsai TK állatvilága, a gazda-és a tápnövények szerepe a fajok fenntartásában. Klímaváltozás
Ebéd étteremben.
Délután: Táj és ember – Ócsa kultúrtörténete (Az Ócsai Tájház, a Turjánház és az erőd templom megtekintése szakvezetéssel)
az élvezetes tárlatvezetés fortélyai különböző helyszíneken
a hagyományos gazdálkodási módok szerepe a természeti környezet megóvásában
régi mesterségek szerepe a környezeti nevelésben

Szeptember 17 szombat:
Helyszínek: Budai Sas-hegy TT, Kutya-hegy (Terepi programok)

Délelőtt rövid előadást követően kirándulás a Sas-hegyen, ebéd után indulás a Kutya-hegyre. Hegyvidéki ökoszisztémák: Sas-hegy: a dolomit kopárok kialakulása, a dolomitok élővilágának sokszínűsége. A Sas-hegy védett állatvilága. A Kutya-hegy erdőtársulásai.

Szeptember 30. péntek: (indulás Bp-ről)
Helyszín: Szénások Európa Diplomás Terület (Terepi program a Jági tanösvényen)


3.1 Geológia: mészkő, dolomit, homokkő kőzetek összehasonlítása
3.2 A terület növénytársulásai, növényvilága
3.2.1 Akác, fenyő és őshonos lomhullató erdő
3.2.2 Fahatározás
3.2.3 Cserjék
(Közben ebéd)
3.3 A terület állatvilága
3.3.1 A vízben élő gerinctelen állatok
3.3.2. A terület madárvilága
3.3.3. Az avarban és a talajban élő állatok és szerepük az erdő életében
3.4 Természetvédelmi munkák
Utazás a Börzsönybe: szállás a Királyréti Erdei Iskolában

Október 01. szombat:
Helyszín: Királyréti Erdei Iskola


6. Joseph Cornell módszere a természet megismerésére
6.1. az érdeklődés, lelkesedés felkeltése
6.2. a figyelem összpontosítása
6.3. közvetlen tapasztalatszerzés, elmélyülés
6.4. az élmények megosztása másokkal
6. Összefoglalás
7. Ellenőrzés, minőség-ellenőrzés

További információ: Dr. Jankainé Németh Szilvia : 30/663-4614, vagy esztergom@dinpig.hu

2011. augusztus 16., kedd

BRUNO BETTELHEIM - A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek


A klasszikus európai meseirodalom legszebb darabjai: a Jancsi és Juliska, a Piroska és a farkas, a Hófehérke és a hét törpe és még számos ismert mese évszázadok óta a fejlődő és bontakozó gyermeki lélek szellemi tápláléka. Az elmúlt évtizedekben a "racionalista" beállítottságú pedagógusok és pszichológusok úgy vélték, hogy a mesék ijesztő és kegyetlen motívumai ártalmasak a gyermeki lélek fejlődésére, ezért támadták és akadályozták a mesék eredeti, népi, "hagyományos" fogalmazásban való megjelenését. Bruno Bettelheim gyermekpszichológus a mesék részletes elemzése során bemutatja, hogy a felnőtt ésszel ijesztőnek és kegyetlennek tűnő mesemotívumok milyen módon vesznek részt a gyermek lelki "anyagcseréjében", és hogyan segítenek megoldani a valóban ijesztő konfliktusokat, melyek lélektani megértése és feldolgozása nélkül a gyermek nehezen válhat kiegyensúlyozott, ép lelkű felnőtté. Bruno Bettelheim (1903-1990) Bécsben született, ott végezte egyetemi tanulmányait és ott kapta klasszikus, pszichoanalitikus képzését is. 1938-ban koncentrációs táborba internálták. 1939-ben az Egyesült Államokba emigrált, ahol a chicagói egyetem professzora és egy gyermekotthon vezetője lett, ahol érzelmileg károsult és autisztikus gyermekeket kezeltek. Könyvei, melyek közül több magyarul is megjelent, a pszichoanalitikus irodalom klasszikusai. A mese bűvölete, melyet szülők, pedagógusok, irodalmárok, népmesekutatók, etnográfusok is haszonnal forgathatnak, bölcs és tanulságos könyv, most jelenik meg hetedszer magyar kiadásban.

MESETERÁPIA - A MESE A LÉLEK TÁPLÁLÉKA




"Napjaink úgynevezett neurotikus betegei között nem
kevés az olyan, aki régebben nem lett volna neurotikus,
vagyis nem hasonlott volna meg magával. Ha olyan időben és
környezetben élnek, amikor és ahol az embert a mítosz még
összekötötte az ősök világával, és ezáltal az átélt és nem
csupán a kívülről látott természettel, akkor elkerülhették
volna a meghasonlást önmagukkal. Olyanokról van szó, akik
nem viselik el a mítosz elvesztését, de egyrészt nem
találnak utat egy csak külsőleges világhoz, vagyis a
természettudomány világképéhez, másrészt nem elégíti ki
őket az intellektuális játék a szavakkal, aminek a
legcsekélyebb köze sincs a bölcsességhez."
C. G. Jung




MI A MESETERÁPIA? Boldizsár Ildikó meseterapeuta leírása:

KERESD BOLDIZSÁR ILDIKÓ KÖNYVEIT, ÍME NÉHÁNY:

Mesék életről, halálról és újjászületésről

Egyszer volt, hol nem volt... Számtalanszor hallottuk gyermekkorunkban ezt a mesekezdő formulát, amelyet mi is így adunk tovább. De vajon belegondoltunk-e valaha, mit jelent ez az egyszerűnek és könnyednek tűnő kijelentés: egyszer lenni, másszor meg nem? Pedig a réges-régi időkből származó teremtésmítoszok, élet-és haláltörténetek többek között azért őrződtek meg számunkra, hogy felelősséggel lássuk s éljük mindennapjainkat, és újra meg újra szembenézzünk az élet végességével. A varázsmesék hősei nemcsak sárkányokkal viaskodnak a mesékben, s nemcsak királylányokat mentenek meg a veszedelemből, hanem útnak indulnak azért is, hogy megszerezzék az élet vizét. Az élet vizét megszerezni akaró hős leereszkedik a Halál Birodalmába, hogy megküzdjön az újjászületésért. Akik jártak már ezen a vidéken, tudják, mi található ott: folyók, hidak, tengerek, csónak, fák, barlangok, szakadékok, démonok és kapuőrök. Ha a hős eligazodik ebben a világban, és kiállja az alvilági próbákat, bátorsága jutalmaként megkapja az élet vizét. 
A mesékben nincsenek legyőzhetetlen ellenfelek, a halál sem az. A mese lehetővé teszi az ember számára, hogy - ha csak átmenetileg is - győzelmet arathasson a halál felett, és megteremtse saját világát. "Világot teremteni" pedig azt jelenti, hogy az ember teremtő erejének tudatában formálni és alakítani tudja azt a világot, amelyben él, legyen ez a világ benne vagy rajta kívül. A kötet meséi felidézik, mintegy újra az emlékezetbe vésik, valamint működésbe hozzák ezt a régi mágikus tudást.

Királylány születik

Anyák titkos könyve lányaiknak

A mesékből tudjuk, hogy a királylányok születésénél gyakorta bábáskodnak tündérek, akik megáldják az újszülöttet. A kisbabák még meghallják ezeket a jókívánságokat, de ahogy telnek-múlnak az évek, lassanként elfelejtenek emlékezni rájuk.
Boldizsár Ildikó és Szegedi Katalin, korunk két varázslatos tündér-keresztanyja csokorba gyűjti mindezeket a jókívánságokat, hogy a mai kislányok is megőrizhessék az égi királylányok szavait egész életükre.
Könyvünkben kilenc, egészen különböző vidékekről érkező mesebeli királylány látogat el a Földre egy mai kislány születésekor és ajándékba mindegyikük egy-egy női értéket hoz, a hozzá társuló természeti jelenséggel, melyet társnak, kísérőnek ajánl.

Meseterápia - Mesék a gyógyításban és a mindennapokban

"»Velem is épp így történt« – hallottam többször is mesehallgatás után idős emberektől. A kisebb gyerekek azt mondják: »Én is ilyen bátor (szép, ügyes, kitartó stb.) szeretnék lenni«. A gyógyulásra váró beteg pedig így sóhajt föl: »Én is úgy szeretnék élni, ahogy a mesében van«.
Az a sajnálatos körülmény, hogy ma már nincsenek közösségi mesemondó alkalmak, és a mesék egyre inkább feledésbe merülnek, megfoszt bennünket attól, hogy a meséken keresztül kapcsolatba kerüljünk egyrészt saját vágyainkkal, lehetőségeinkkel, másrészt szellemi gyökereinkkel, s e gyökerek révén létezésünk alapjának tekinthessük azt az értékrendet, amely nemcsak egy szűkebb közösség sajátja, hanem univerzálisnak tekinthető." 



MESETERÁPIA KÖZPONT:

MESEPSZIHOLÓGIA ÉS BEVEZETÉS A MESETERÁPIA ALAPJAIBA KÉPZÉS:


OPTIKAI JÁTÉK - KALEIDOSZKÓP KÉSZÍTÉS

kaleidoszkóp (görög; a kalosz, az eidosz és a -szkóp összetétele: „szép formákat néző”) egy optikai játék. Néhány szimmetrikusan elhelyezett tükör egy csőbe helyezve megsokszorozza az apró csillogó színes tárgyak képét. A kép a kaleidoszkóp forgatásával végtelen variációkban változtatható, innen az átvitt értelmű jelentés: színesen kavargó változások gyors egymásutánja. Már a régi görögök is ismerték, 1816-ban pedig David Brewster skót fizikus újra feltalálta, és 1817-ben szabadalmaztatta is. Brewster a kristályok fénytörését egy tükröző fémcsövön keresztül vizsgálva bukkant erre a jelenségre.


A szabványos papírtörlőcső 23 cm hosszú és 5,3 cm széles, ehhez van mérve minden.
Amire szükséged lesz:
  • papírtörlőcső
  • tükörfényű papír
  • Pici áttetsző tárgyak (gyöngyök, fényes csoki és cukorka papírok stb.)
  • átlátszó műanyag lemez
  • olló, ragasztó
  • ragasztószalag vagy cellux
  • zsírpapír (opcionális)
  • kartonpapír
  • Papírok a dekoráláshoz

1. Vágj ki a tükörfényű papírból 3 csíkot, egyenként 4,3 cm széles, és 21 cm hosszú legyen mindegyik. Ragaszd össze celluxxal, hogy egy háromszöget formázzanak úgy, hogy a fényes oldaluk befelé éegyen. Nyomd a csőbe, hogy az egyik vége a cső végével egyvonalban legyen.
2. Vágj ki két kört az átlátszó műanyagból, egyenként 5,3 cm-eset. Az egyiknek teljesen átlátszónak kell lennie, de a másiknak nem, így arra ragassz egy ugyanakkora kör zsírpapírt. Tedd az átlátszó kört a csőnek abba végébe, ahol nagyobb a rés. Ragaszd a helyére.
3. Szórd rá a gyöngyöket. Ne tegyél bele túl sokat, kell hogy tudjanak mozogni benne.
4. Helyezd a zsírpapíros másik kört a végére és rögzítsd ragasztószalaggal.
5. Fordítsd meg a kaleidoszkópot. Erre a végére rá kell ragasztanod egy darab kartont, ami 5,3 cm átmérőjű. Előtte viszont vágj ki egy kis kört a közepéből. Erre ragaszthatsz egy ugyanilyen fekete kört is, ha akarsz.  
6. Díszítsd a csövet kedves szerint. Jó, ha teszel rá középre egy darab hullámpapírt hogy lehessen forgatni. így a csövet az egyik kézzel, a hullámpapírt pedig a másik kézzel lehet forgatni.






A KALEISOSZKÓP TÖRTÉNETE:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Kaleidoszk%C3%B3p_(optikai_j%C3%A1t%C3%A9k)

Forrás: http://edesotthon.gportal.hu/